Ångra ett redan påskrivet anställningsavtal

Hej. Jag har idag ett jobb, som jag sagt upp mig från och börjar på ett nytt i mitten av december. Har nu fått ett annat erbjudande och undrar om man kan "ångra" ett inte startat men påskrivet avtal?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Ett avtal blir enligt generella avtalsregler bindande i det ögonblick som avtalsparterna kommer överens. I ditt fall har du ingått ett anställningsavtal med din nya arbetsgivare, dvs ni har kommit överens. Detta innebär att du är bunden till avtalet och kan därför inte ångra dig. Istället gäller de uppsägningsregler som borde finnas angivna i ditt anställningsavtal. Om du vill ta det andra jobbet som du blivit erbjuden, behöver du säga upp dig ifrån det nya arbetet där du skrivit på anställningsavtalet. Detta kan resultera i att du behöver arbeta under hela den uppsägningstid som finns angiven, annars risker du att bli skadeståndsskyldig.

Jag vill dock göra dig uppmärksam på att det är möjligt att ingå nya avtal. Du kan därför höra med din nya arbetsgivare om det finns någon möjlighet att inte behöva börja arbeta där. Om din nya arbetsgivare godtar detta, har ni ingått ett nytt avtal (som jag rekommenderar att du får skriftligt).

Sammanfattningsvis är det alltså möjligt om din nya arbetsgivare går med på det, annars kan du behöva arbeta hela uppsägningstiden för att inte riskera att bli skadeståndsskyldig gentemot din nya arbetsgivare.

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga.

Vänliga hälsningar,

Ellinor BookRådgivare