FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/12/2017

Anklagad för våld mot tjänsteman, vad kan hända nu?

Jag blev omhändertagen enligt LPT då jag hade skurit mig själv och hotar att jag skulle ta mitt liv. Hade försökt att dränka mig själv i badkaret innan polisen kom. Nu står jag anklagad för våld mot tjänsteman då jag gjorde motstånd mot polisen inne på sjukhuset. Vad händer ni och vad kan jag bli dömd till?

Lawline svarar

Hej,

straffet för våld eller hot mot tjänsteman är böter eller fängelse i upp till två år, enligt 17 kap. 1 § Brottsbalken. Det är omöjligt att säga speciellt mycket om vad som kommer att hända för dig eftersom det beror på om det var flera personer närvarande (som såg vad som hände och kan vittna), exakt hur situationen var och liknande. Du lär sannolikt kallas till förhör om det inte är så att utredningen läggs ner, och du får då tillfälle att förklara dig eller ge din syn på vad som hände.

Rådgivare