FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut05/08/2015

Anlägga färist/sätta upp grind vid servitut

Hej

Undrar om vi ( fastighetsägare ) kan anlägga en färist på en väg som är servituts belagd.

Alternativt sätta upp grind o ge servituts innehavaren en nyckel.

Lawline svarar

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Servitut upplåtes skriftligen enligt 14 kap. 5 § Jordabalken (1970:994), JB.

Att sätta upp en grind eller färist på en servitutsbelagd väg strider under vissa omständigheter mot servitutet. Avgörande är om åtgärden hindrar utövandet av servitutet, gör den det strider den mot 14 kap. 11 § JB. Fastighetsägaren har då åsidosatt sina skyldigheter enligt avtalet. Då ska fastighetsägaren att återställa det som rubbats, se 14 kap. 7 § JB.

Färisten skulle enligt min mening inte alls hindra utövandet av servitutet. Sätter ni upp en grind kan det bli svårare, men ger ni en nyckel till servitutsinnehavaren bör det gå bra. Framgår något annat av ert servitutsavtal så gäller detta dock. Mitt råd är att helt enkelt tala med servitutsinnehavaren och se vad denne föredrar. Båda föreslagna alternativ är troligen tillåtna.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare