FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott16/10/2016

Anlitande av svart arbetskraft

vilka konsekvenser kan man som privatperson/företagare få om man anlitar svart arbetskraft?

Vilka lagar gäller? behöver få veta snarast! jobbar med mitt gymasiearbete

Lawline svarar

Hej,

om man anlitar företag som arbetar svart riskerar man att inte få ersättning om något skulle gå fel i arbetet. Dessutom kan det även bli mycket dyrt för den som anställer. Detta då man kan bli ersättningsskyldig om någon skadar sig under arbetet och samtidigt inte ha någon försäkring som täcker.

Det är även olagligt att anställa svart, detta kan vi utläsa i Skattebrottslagen, se här.
I 2 § ser vi att man kan dömas för skattebrott då man inte betalar skatt när man anställer svart arbetskraft. Man kan i värsta fall dömas till fängelse i 2 år. Om brottet är en lättare överträdelse (exempelvis litet belopp) så kan man istället dömas för skatteförseelse till böter och om brottet är grovt så kan man dömas för grovt skattebrott till fängelse mellan 6 månader och 6 år.

Om du vill ha mer utförlig hjälp kan du lämna dina kontaktuppgifter i kommentatorsfältet nedan.

MVH

Zinar BudakRådgivare