FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/08/2016

Anmäla misstänkt rattonykterhet

Måste jag anmäla om jag misstänker att en person kommer köra rattonykter/rattfull?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk rätt finns ingen skyldighet för enskilda personer att anmäla någon om man misstänker att denne kommer att köra rattfull. Däremot rekommenderar polisen att man alltid ringer och meddelar sina misstankar så att de snabbt kan vidta åtgärder för att förhindra att någon kör onykter.

Varje år dör cirka 100 personer i alkoholrelaterade trafikolyckor så min rekommendation är att alltid ringa polisen om du har misstankar om att någon kör onykter. Sedan är det upp till polisen att besluta huruvida de ska vidta någon åtgärd eller ej.

Lawline RådgivareRådgivare