Anmäla person som skickat ett flertal elaka meddelanden?

Hej! Jag har under senaste tiden mottagit flera sms med elaka, samt nedsättande kommentarer. Idag fick jag ett mms från honom där bilden visar min mammas sjötomt fotograferad från andra sidan sjön mot bryggan. Ska tillägga att jag tillbringar mkt tid där. Sista sms idag "älskar du livet?"

Nu är jag rädd samtidigt är jag skräckslagen för att göra en anmälan - det gör saken än värre kanske???

Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Som jag förstår det så vet du vem det är som skickat sms och mms till dig. Lite beroende på vad det är som skrivits i meddelandena så kan det mycket väl vara brottsligt. Främst aktualiseras nog ansvar för ofredande enligt 4 kap. 7 § Brottsbalken. Att vid upprepade tillfällen antasta en person genom att skicka meddelanden som mottagaren uppfattar som obehagliga kan absolut utgöra ett ofredande.

Vad gäller bilden på din mors tomt och frågan huruvida du älskar livet skulle de dessutom kunna utgöra olaga hot. Sådana hot behöver inte vara explicit uttalade utan även s.k. förtäckta hot (till exempel "jag vet var du bor") kan räcka, om det framställs på ett sådant sätt att det framkallar allvarlig fruktan hos mottagaren. I ditt fall kan det ju tänkas att personen vill markera att han vet var du befinner dig någonstans och har koll på dig, vilket givetvis är förståeligt om du uppfattar som obehagligt. Även frågan om du älskar livet kan under vissa förutsättningar ses som ett hot.

Du bör därför höra av dig till polisen och göra en anmälan, antingen genom att besöka en polisstation eller genom att ringa 114 14, vilket du kan göra dygnet runt. Kom ihåg att spara alla meddelanden som du fått!

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Rådgivare