Anmäla tjänsteman på Försäkringskassan

Kan man anmäla en tjänsteman på Försäkringskassan för tjänstefel och vart anmäler man det? Eller kan man anmäla Försäkringskassan? Om svaret är ja, kan man begära skadestånd?

Bakgrunden till detta är att en/flera tjänsteman/kvinna uppenbart har negligerat intyg från tre olika parter, specialister inom sitt område, att en person inte har arbetsförmåga överhuvudtaget samt att personen t.o.m. har svårt att klara av de dagliga sysslorna som anses normalt för en frisk person. Försäkringskassan har då gjort bedömningen att "det inte är fastställt att personen har nedsatt förmåga med minst en fjärdedel sett till hela den öppna arbetsmarknaden". Vid kontakt med Arbetsförmedlingen så existerar inte ett sådant jobb som FK menar ska finnas. Svaret på denna fråga är av stor vikt då tiotusentals människor har denna situation.

Om det behövs förtydliganden ger jag gärna mer information om detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man anser sig blivit felaktig behandlad av en myndighet kan man klaga hos JOOm man anser sig, eller någon annan, blivit felaktig behandlad av en myndighet eller en tjänsteman vid handläggningen av ett ärende kan man klaga hos JO (5 §). Försäkringskassan är en myndighet och bedömningen du beskriver är handläggning av ärende. Med handläggning avses nämligen samtliga åtgärder som vidtas från det att ett ärende inleds till dess att det avslutas. Vanligast är att JO gör rådgivande uttalanden men JO kan också väcka åtal mot en tjänsteman för tjänstefel eller annat brott i tjänsten (6§ 1-2 st.).

JO prövar inte frågor om skadestånd
Det finns ett formulär man kan fylla i på hemsidan jo.se, där finns också beskrivet vad man ska ta med i anmälan om man istället vill skicka in den via post, fax eller e-post. JO utreder vanligtvis inte anonyma anmälningar och inte heller klagomål som gäller förhållanden som ligger mer än två år tillbaka i tiden. JO prövar dock inte frågor om skadestånd.

Skadestånd kan begäras från Försäkringskassan
Om du anser att Försäkringskassan har orsakat dig skada och du önskar ekonomisk kompensation kan du begära skadestånd på två olika sätt beroende på vad du tycker att Försäkringskassan har gjort fel eller varit försumlig med. Gäller skadan brister i handläggningen av ditt ärende ska ansökan skickas till försäkringskassan (mer info hittar du här). Om du anser att Försäkringskassan har orsakat dig skada genom att fatta ett felaktigt beslut, vilket jag här förstår det som, ska ansökan istället skickas till Justitiekanslern (JK) (mer info hittar du här).

I vissa fall ska skadestånd begäras ifrån JK
JK reglerar vissa skadeståndsanspråk som riktas mot staten och som i första hand grundar sig på att en statlig myndighet har fattat ett felaktigt beslut. Det finns inga formkrav för hur en ansökan ska se ut men i de flesta fall fordras att myndigheten har gjort sig skyldig till ”fel eller försummelse vid myndighetsutövning” för att skadestånd ska kunna bli aktuellt.

Myndighetsutövning utgörs av beslut som fattas mot enskild
Myndighetsutövning kan beskrivas utövning av befogenhet att för enskild bestämma om förmån, rättighet, skyldighet, disciplinär bestraffning eller annat jämförbart förhållande. Ett beslut från Försäkringskassan är myndighetsutövning och skadeståndsanspråk kan därmed prövas av JK.

Hur du går vidare med din fråga
Jag rekommenderar dig i första hand att läsa mer på de olika hemsidorna för försäkringskassan, JO och JK. Vill du göra en JO-anmälan gör du det enklast på JO:s hemsida annars via post, fax eller e-post. Anmälan om skadestånd görs till JK.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Anna StåhlkloRådgivare