Anmälan vid förtal

En tjej vän till mig slog en kille och sedan slog han tillbaka för försvara sig själv, sedan blev det rättegång och då var jag tvungen och vittna men då jag ej minns något då det var ca 6 månader sedan det hände så sa jag på rättegången att jag ej mindes nått. Men min tjej vän blev så arg för jag ej vittna då hon behövde mig för att jag skulle vittna. Och då slutade vi ha kontakt. Och sedan sä började hon träffa några personer och bland dom var min bästa vän där och började prata med henne för att få Information om vad hon säger om mig. Men sen nu 1-3 månader senare efter detta , skrev jag till henne idag och frågade om hon är arg på mig fortfrande och då sa hon ja och att jag ej ska höra av mig. Min bästa vän skrev till henne med ett annat konto och frågade angångne allting, och hon kallade min pappa för en " stor knarkare" hon sa att jag hade tjuvat " dyra smycken och parfymer" vilket ablsout inte stämmer, hon smutskastar mig och säger att jag har tjuvat saker ifrån henne. Ingen av det stämmer, och jag undrar om man kan man polisanmäla det? Och vad kommer hända då?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstår utifrån din text så undrar du om det finns möjlighet för dig att polisanmäla den person som sprider osann information om dig. När någon lämnar uppgifter om en annan person och uppgiften samtidigt är ägnad att utsätta den personen för andras missaktning kallas det för förtal, och är ett ärekränkningsbrott, enligt 5 kap. 1 § brottsbalken. Det handlar då om att en person lämnar uppgifter som kan vara nedsättande för den personen som informationen handlar om.

Bedömningen av vad som anses vara nedsättande görs ur den kränkte personens synvinkel, samt även av den personens omgivning. Det är också irrelevant om informationen som sprids är sann eller inte. Exempel på uppgifter som innebär förtal är om dessa pekar ut att en person är brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt,
t. ex. att man pekar ut en person på ett klandervärt sätt om denne skulle vara exempelvis alkoholist eller narkoman.

För att det ska handla om förtal krävs också att uppgifterna lämnats till någon annan än den som informationen handlar om, alltså att någon utomstående fått ta del av uppgifterna om den kränkte.

Alltså, brottet förtal ska röra sig om uppgifter av allvarlig art, och uppgifter om att någon är klandervärd i sitt levnadssätt kan anses vara tillräckligt allvarlig för att göra en polisanmälan, samt även för att väcka åtal.
Lämnar en person uppgifter om dig som riskerar att andra människor tappar aktningen för dig så kan du anmäla personen för förtal.

Vad du kan göra är att göra en polisanmälan, och på så sätt då väcka åtal. I och med att förtal är ett ärekränkningsbrott så får inte åtal väckas av någon annan än målsäganden, enligt 5 kap. 5 § BrB.

Hoppas att detta var till din hjälp!
Med vänlig hälsning,

Emilia HallbergRådgivare