Anmäld för våldtäkt, vad händer nu?

Min son har blivit anmäld för våldtäkt. Den ska ha ägt rum för minst 9 månader sedan när min son och flickan var tillsammans. Min son gjorde slut den 31/3 i år och har precis nu fått reda på att han har blivit anmäld. Han är helt förkrossad över detta. Hur kan vi gå vidare med detta? Kan han kontakta polisen eller ska han vänta på att dem kontaktar honom? Det tär otroligt mycket på honom. Det bör tilläggas att hon var väldigt arg när han avslutade förhållandet och eldade upp hans saker som var kvar hos henne. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Utredningar kring sexualbrott innehåller i regel känsliga uppgifter, och skyddas därför av högre sekretesskrav än många andra typer av brottsutredningar. Om du vet att en anmälan är gjord är det mycket möjligt att en förundersökning inleddes. I en förundersökning lämnas inga uppgifter ut till den misstänkte initialt, utan man förhör oftast målsäganden först. Då man anser att det finns anledning att delge misstanke till en person så gör man det, och det verkar inte vara vad som har skett i ditt fall. Har ni hört det från någon annan person kan det vara så att förundersökningen pågår, och då lämnas uppgifter inte ut till den misstänkte. Om förundersökningen däremot är nerlagd är det en allmän handling som kan begäras ut, även om en del uppgifter kan vara maskerade.

Om din son menar att han har blivit felaktigt anmäld kan (och eventuellt bör) han göra en motanmälan om brottet falsk angivelse, som innebär att någon har anmält honom för ett brott med vetskap om att han är oskyldig. I annat fall är det bästa att avvakta och se om polisen tar kontakt, är det så att en utredning pågår där din son är misstänkt kommer ingen information att lämnas ut förrän polis eller åklagare anser att det är dags.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Rådgivare