Annonsör som blivit anmäld för sexuella trakasserier som arbetar med annonsering för en förening vars styrelse har delade meningar om hens fortsatta arbete

Jag är ordförande i en ideell förening som bl a ger ut en tidning åtta gånger per år.

En som annonserat hos oss under många år, för guidade resor har blivit dömd för sexuella trakasserier som hänt på en av hans resor. Han har också blivit dömd att betala skadestånd. Vilket han också betalat.

Nu är vi oeniga i styrelsen om vi ska tillåta honom att annonsera hos oss i fortsättningen.

Halva styrelsen säger att vi absolut inte ska tillåta honom att annonsera i vår tidning. Andra halvan tycker att han redan blivit dömd och tagit sitt straff. Vi ska inte straffa honom två gånger.

Jag behöver råd av en jurist. Finns det något i lagen som säger att vi ej förbjuda honom att annonsera längre hos oss? Eller finns någon annan lagtext som jag kan hänga upp detta på?

Mycket tacksam för hjälp i denna fråga.

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det framgår inte helt vad du vill åstadkomma, det vill säga, om du vill att personen ska kunna annonsera för er räkning eller inte.

Återkom gärna med vad du har för önskemål

Du når mig på

emil.forssell@lawline.se

Vänligen

Emil Forssell

Rådgivare