Anses gåva vara förskott på arv?

Mina föräldrar håller på att skriva sitt testamente. De bor för närvarande i ett hus, som vi har kommit överens om att jag ska köpa av dem när de inte orkar bo kvar själva, om några år förmodligen. I testamentet har de skrivit att jag ska få köpa huset till en summa av 1,4 miljoner. Huset är inte värderat, men jag har en känsla av att det priset ligger lite i underkant. Dock finns det vissa skador i grunden som måste åtgärdas och dessa åtgärder vet vi inte ännu vad de kommer kosta, så därför tyckte de att detta pris var "lagom". Min fråga är: Om huset vid köpetillfället är värt mycket mer, säg 2,5 miljoner, vad händer då? Mina syskon har rätt till sin arvslott, kan de ha synpunkter på detta upplägg? Vilka problem kan man stöta på och hur bör de formulera sig i testamentet?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag utgår från dina uppgifter skulle det innebära att du kommer köpa huset till ett pris som understiger marknadsvärdet med 900 000 kr. De 900 000 kr kommer att ses som en gåva från dina föräldrar till dig.

En gåva av relativt högt värde från förälder till barn presumeras (förutsätts) vara ett förskott på arv (se 6 kap. 1 § ärvdabalken). När dina föräldrar går bort kommer de 900 000 kr att avräknas från din arvslott för att kompensera dina syskon. Om dina föräldrar vid försäljningen klargör att det inte ska ses som ett förskott på arv bryts presumtionen och din arvslott vid dina föräldrars bortgång är oförändrad.

Sammanfattningsvis kan sägas att om inte dina föräldrar klargör vid köpet att det lägre priset inte ska ses som förskott på arv kommer de 900 000 kr att avräknas från din arvslott vid ett framtida arvskifte.

Hoppas att detta var svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Jenny ÅngströmRådgivare