FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet25/02/2018

Ansöka om ägare till fastighet

Kan man skriva in ytterligare en ägare på en fastighet utan att betala massa avgifter

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det kommer tyvärr att kosta pengar.

För att skriva in en till ägare på en fastighet så måste den personen ansöka om lagfart enligt 20 kap. Jordabalken (JB). Den som med äganderätt förvärvat fast egendom ska söka inskrivning av förvärvet, och det ska göras inom tre månader efter det att handlingen, som förvärvat grundas på, upprättades (20:1-2 JB). Det är Lantmäteriet som är inskrivningsmyndigheten, handlingen ska alltså skickas till dem. Lantmäteriet tar alltid en expeditionsavgift om 825 kronor i samband med ansökan om lagfart, den är till för att täcka kostnaden för handläggningen av ärendet. Du ska även betala stämpelskatt om du köper in dig i fastigheten, men övertar du del av fastighet genom gåva, behöver du inte betala stämpelskatt.

Ni hittar blankett för ansökan om lagfart här. Observera informationen längst ner på den sidan om vad ni bör tänka på innan ni skickar in en ansökan om lagfart. Det handlar bland annat om vilka handlingar som ska bifogas i samband med ansökan. Det är väldigt viktig information för annars kan ni riskera att lagfarten avslås.

Hoppas du fick svar på din fråga!

mvh

Fredrik RisingRådgivare