Ansöka om betalningsföreläggande när någon inte betalar en skuld

Mitt ex lånade 10 tusen av mig och vi skrev ett enkelt kontrakt där det står att han ska betala tillbaka pengarna inom en viss tid och båda skrev under. Denna tid är snart ute och jag har inte fått några pengar, vad kan jag göra? Till saken hör att han har massa lån och är hos kronofogden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Till att börja med har inte skulden ännu förfallit till betalning. Fram tills dess bör du vänta och se om ditt ex betalar eller inte.

Om ditt ex inte har betalat när förfallodagen har passerat kan du ansöka om ett betalningsföreläggande, 2 § lag om betalningsföreläggande och handräckning (https://lagen.nu/1990:746#P2S1). Du ansöker om betalningsföreläggande hos Kronofogden. För att få ett betalningsföreläggande måste skulden dels ha förfallit till betalning, skulden avse pengar och att du själv kan påverka skulden genom förhandling.

I din ansökan ska du ange ditt krav och grunden till ditt krav, alltså varför du anser att ditt ex är skyldig dig 10 000 kronor. Värt att nämna är att det kostar 300 kronor att ansöka om betalningsföreläggande. Du kan lägga på den här summan i din ansökan och begära ersättning för den, men var då tydlig med att du har inkluderat ersättning för ansökningskostnaden i summan du begär av ditt ex.

När du har skickat in din ansökan kommer Kronofogden att kontakta ditt ex via brev. Om ditt ex betalar hela skulden ska du ta tillbaka ansökan skriftligen, om ditt ex betalar delar av skulden ska du meddela det till Kronofogden. Bestrider ditt ex skulden går ärendet till domstol vilket även innebär en avgift. I tredje hand kan det hända att ditt ex inte svarar alls, då meddelar Kronofogden ett utslag. Vid ett utslag går betalningsföreläggandet vidare till verkställighet vilket betyder att Kronofogden driver in skulden till en avgift som krävs av i första hand ditt ex men om inte ditt ex betalar så istället av dig.

Här kan du läsa mer om betalningsföreläggande och här finns blanketten för att ansöka om betalningsföreläggande.

Sammanfattningsvis kan du, när skulden är förfallen till betalning, vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande.

Jag hoppas att svaret var tillfredsställande!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare