Ansöka om lagfart vid arv

Min man dog 3 maj, 2017. Vi har ett gemensamt bart (född 1984). Vi har ett småhus där jag äger hälften. Jag har tänkt göra bouppteckningen själv. Måste jag dessutom ansöka om lagfartsändring? Hur gör jag isåfall detta?

Hälsningar

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du ska ska ansöka om lagfart för att registrera att du nu är ägare även på den andra delen. Ansökan ska du göra hos Lantmäteriet inom tre månader från förvärvet. Här kan du läsa mer om detta.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare