Ansöka om patent

Hur går man tillväga när man har en ide, och vill ta patent?

Vem är bäst på patent frågor utav alla advokater och jurister som finns?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man vill söka om patent ska man vända sig till PRV - Patent- och registreringsverket. Till dem skickar du en ansökan med olika uppgifter. Du kan läsa om patentansökan och hur det går till att ansöka om patent hos PRVs hemsida här.

Angående vilken advokat eller jurist som anses bäst på ämnet kan jag inte svara på då det är en subjektiv fråga. Mitt råd till dig är att söka upp de olika advokatbyråer som sysslar med immaterialrätt i närheten av dig och sedan göra din egen bedömning av vilken byrå du får mest förtroende för.

Det blev ett lite luddigt svar till dig men hoppas att du ändå fått de verktyg som behövs för att söka dig vidare på egen hand. Annars är du varmt välkommen att återkomma.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare