FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt09/06/2016

Ansökan om vanlig handräckning för avflyttning från bostad

Hej,

jag har en fråga gällande en boendesituation.

Jag och min bror äger tillsammans en villa som vi brukar använda på somrarna (vi äger den 50 % vardera).

Vår pappa önskade för cirka ett år sedan att få bo där då han hade närmare till sjukvård.

För att även få tillgång till sjukhus så skrev han sig även där.

Nu är fallet sådant att vi vill få tillbaka vårt hus men pappa vägrar att flytta därifrån.

Han har själv en tom lägenhet han kan flytta tillbaka till.

Vad har jag och min bror för rättigheter/ hur går man tillväga i ett sådant här fall?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar frågan så att er pappa har fått låna villan gratis av er. I sådana fall är reglerna i hyreslagen (och lagen om uthyrning av egen bostad) som bl a reglerar rätt besittningsskydd inte tillämpliga. Därmed har din far ingen laglig rätt att bo kvar i villan. I Sverige har man för övrigt ingen juridisk skyldighet att ta hand om sina föräldrar.

Som framgår av frågan har du redan har bett din far att flytta men problemet är att han inte verkar göra det självmant. Det man får göra i en sådan situation är att ansöka om vanlig handräckning hos Kronofogden. Det kan du göra här https://www.kronofogden.se/AnsokanBetalningsforelaggandevanlighandrackning.html

Du kan läsa mer om handräckning och hur det går till här https://www.kronofogden.se/Vanlighandrackning.html

Om det istället är så att er far har betalat ersättning till er för sin användning av villan är du välkommen att lämna en kommentar här nedan så svarar på vad som gäller i då.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare