Ansökningsavgift - Ordinärt tvistemål

Hej. Jag skall stämma en privatperson i Tingsrätten.Vilken avgift gäller 900 kr eller 2 800 kronor? Saken gäller en personbil där jag vill häva köpet. Köpeskillingen är 55 000kr. En ev reparation skulle säkert landa på runt 20 000kr.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Vilken ansökningsavgift det är som gäller är avhängig vilket belopp du gör anspråk på gentemot din motpart.

Vid ansökan om stämning gäller som utgångspunkt en ansökningsavgift om 900 kronor då målet rör ett krav under ett halvt prisbasbelopp (22 150 kronor för 2016).

Om stämning däremot grundar sig i ett mål som rör ett krav över ett halvt prisbasbelopp så gäller som utgångspunkt en ansökningsavgift om 2 800 kronor.

I ditt fall då du vill häva köpet och köpeskillingen är 55 000 kronor så överstiger detta beloppet ett halvt prisbasbelopp varför det blir ett ordinärt tvistemål, vilket innebär en ansökningsavgift på 2 800 kronor.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga.

Vänligen

Stina JanssonRådgivare