Anspråk på försäkringsersättning - preskription

Hej !

2012 blev jag utsatt för en våldtäkt- utan min vetskap. 2015 - gjordes en anmälan då polisen hittat film/foto material som visade på våldtäktövergrepp. Enligt försäkringsbolaget, avslås detta pga. Preskribition ( att anmälan behövdes göras inom en 3 års tid ) och alltså ej gäller 2017 med 5 år från händelse, och dom som gick igenom 30/12-16. Enligt lag, när anmälan gjorts när det framkommit brott via bevis 2015- men brottet ägde rum 2012- och dom föll 2017- borde det inte räknas från anmälans dag 2015 då brottet ej var vid individs och rättsväsendets vetskap vid 2012?

Mvh

Lisa

Mycket tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Preskriptionsreglerna finns i Preskriptionslagen. Denna ändrades lite grann 2015, därav gäller föregående version av lagen för ditt fall, se här. Lagen säger att en fordran ska väckas så fort som möjligt. En konsument har på sig 3 år att göra anspråk på försäkringsersättning. Tiden räknas från det att du fick kännedom om att du råkat ut för en skada. Anmälan till försäkringen har inget med rättsväsendet kännedom att göra (förutom kravet på att brottet ska vara polisanmält för att överfallsersättning ska kunna aktualiseras i hemförsäkringen) utan det är snarare din egna kännedom. Om du själv inte alls kände till att du blivit sexuellt utnyttjad förrän 2015 då detta visat sig på video bör du fortfarande ha rätt att göra anspråk på ersättning.

Du har alltid rätt att överklaga ett beslut. Du kan därför vända dig till försäkringsbolaget och be om att få beslutet omprövat och uppge just ovan angivna argument. Detta argument framkommer även på Konsumenternas.se se här.

Önskar dig lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare