FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 02/02/2017

Anställdas rättigheter vid en företagsövergång

Hej

Vi kommer att ta över en verksamhet med 2 fast anställda men kommer vara tvungna att hålla stängt en tid för renoveringar, vad har vi för skyldigheter gentemot de anställda gällande lön?

Vänligen

Patrik

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med fin fråga!

Det du beskriver i din fråga är en företagsövergång. Enligt 6b§ Lagen om anställningsskydd(LAS) gäller vid en företagsövergång att de anställda har rätt att behålla sina anställningsavtal och andra anställningsförhållanden.

Vidare finns en bestämmelse i 28§ 1st. Medbestämmandelagen(MBL) som berör kollektivavtal vid företagsövergång. Här stadgas att om de anställda var bundna av ett kollektivavtal hos överlåtaren är man som förvärvare skyldig att i tillämpliga delar tillämpa detta kollektivavtal, såvida man inte redan har ett kollektivavtal som kan tillämpas på de arbetstagare som följer med vid företagsövergången.

Alltså beror dina skyldigheter gällande lön på vad som står i deras anställningsavtal samt vad som stadgas i ett eventuellt kollektivavtal.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

MVH

Gustav WahlbergRådgivare