Anställningsavtal

Är det lag på anställningskontrakt när man jobbar inom handels? Jag jobbar som extra/timanställd på en mataffär i Skåne. Jag får tider sporadiskt och vet inte när jag ska jobba eller hur många timmar per månad jag ska jobba. Vet inte ens vad min timlön är. Nu åter till kärnfrågan: Kan jag jobba där utan någon form utav anställningavtal? Dvs. är det juridiskt korrekt?

Mvh

Johanna

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns inga formkrav för anställningsavtal, detta innebär att det inte finns något krav på ett skriftligt avtal för att det ska vara juridiskt korrekt. Det som du har rätt till som arbetstagare är att din arbetsgivare senast en månad efter att du började arbeta ska lämna skriftlig information om alla väsentliga villkor som har betydelse för anställningsavtalet eller anställningsförhållandet (6c§ Lagen om anställningsskydd). I denna information ska bl.a. din grundlön, tillämplig kollektivavtal samt vilken typ av anställning det rör sig om.

När du säger att du får tider sporadiskt så tyder detta på att du vid varje arbetstillfälle blir anställd för just det passet, detta upplägg gör att din arbetsgivare inte är skyldig att lämna Information som jag skrev om ovan (6c§ 2mom Lagen om anställningsskydd).

Mitt råd är att du frågar din arbetsgivare hur denne ser på situationen, att du begär information brukar oftast tillmötesgås av arbetsgivaren. Om du är medlem i facket så bör du även vända dig till dem.

Hoppas att mitt svar var till hjälp, annars så får du gärna höra av dig med en till fråga!

MVH

Måns LundvallRådgivare