Anställningsform och rättigheter

Har ett anställningsavtal inom handel men det är inte ifyllt vilken min anställningsform är. Har jag som anställd då några rättigheter? Sa till att jag är ledig för jobb igen efter att ha varit mammaledig men nu har de tagit in nya personer vid behov. Borde inte jag ha blivit tillfrågad först? Dem visste inte om jag var ledig eller tillgänglig för jobb så de borde ha frågat mig innan de letade efter nya tycker jag.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lagen om anställningsskydd (LAS) innehåller allmänna regler om skydd för arbetstagaren. De anställningsformer som finns i LAS är tillsvidareanställning och tidsbegränsad anställning.

En tillsvidareanställning betyder att det inte finns ett bestämt slutdatum för din anställning utan den gäller till dess du själv eller din arbetsgivare säger upp den, se 4 § LAS.

En tidsbegränsad anställning gäller under en begränsad period, från ett visst datum till ett på förhand bestämt slutdatum. En tidsbegränsad anställning kan vara allmän visstidsanställning, vikariat, säsongsarbete eller när arbetstagaren har fyllt 67 år, 5 § LAS.

Det finns även en s.k. intermittent anställning som är en anställningsform som inte är lagreglerad, men det är en typ av timanställning som fungerar som en behovsanställning. Arbetstagaren arbetar i dessa fall endast vid behov efter förfrågan från arbetsgivaren. Med en intermittent anställning har den anställde inte någon rätt att jobba ett visst antal timmar i veckan.

Senast en månad efter anställning är arbetsgivaren skyldig att skriftligen informera dig om villkoren för din anställning, förutsatt att anställningen är längre än tre veckor. I den informationen ska det bl.a. finnas med om din anställning är tidsbegränsad eller gäller tillsvidare, 6 c § LAS.

Som förälder har du rätt till föräldraledighet och den här rätten är oberoende av vilken anställningsform du har. När du börjar arbeta efter föräldraledigheten har du som utgångspunkt rätt att gå tillbaka till samma tjänst som du hade innan du gick på föräldraledighet, 15 § föräldraledighetslagen.

Arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbete är en grundläggande princip inom svensk arbetsrätt. Du som anställd kan alltså inte styra över vilka personer som arbetsgivaren väljer att anställa. Så länge det inte står reglerat i ditt anställningsavtal hur många timmar du ska arbeta är det upp till arbetsgivaren att fördela arbetet.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Erika och Frida

JR UmeåRådgivare