Ansvar för campingägare vid fallrisk pga rot?

Hej! Min mamma och jag är på en privat camping med ett 80-tal platser. I förrgår skulle mamma tömma sin spillvattentank, på för detta anvisad plats. Precis vid dörren ligger en rot, som hon får foten under, och trillar in i det lilla kyffe, som är den anvisade platsen. Dörren som inte går ända ner till marken, fjädrar tillbaka. Hon får benet under dörren och kan inte komma loss. Hon får hjälp av andra campinggäster att få upp dörren. Och hjälp till att komma upp. Hon klarade sig bra, men har fått en hel del blåmärken och skrapsår. Hon tänker inte gå vidare med detta. Men vad vi undrar över är campingägarens ansvar i detta? Han hävdar att det är egenansvar. Tilläggas kan att han vid minst två tillfällen blivit uppmärksammad på roten, och att den är en stor risk för fallskada. Vi anser att han kunnat bli skadeståndsskyldig om mamma blivit riktigt skadad. T ex. slagit i huvudet, eller brutit något. Rätt eller fel? Kan tillägga att samma dag sågades roten bort och där lades sand över. Utfört, inte av campingägaren, utan av två andra campinggäster. Tackar på förhand för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När campingägaren sa att varje person hade eget ansvar så hade han fel. Varje person, fysisk som juridisk, ansvarar för skadorna han vållat (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Han var alltså tekniskt sätt ansvarig för din mammas incident men eftersom ingen ersättningsgill skada inträffade så blev han inte skyldig att betala något. Som du säger så hade han dock behövt betala om din mamma brutit benet eller liknande, då detta räknas till sådant som ersätts enligt skadeståndslagen (5 kap. 1 §).

Om roten nu är avlägsnad så finns inte mycket att göra förutom att konstatera att han borde gjort det själv och att det var ren tur för honom att ingen skadade sig allvarligare, för då hade han behövt betala. Speciellt med tanke på hans egen riskinsikt om roten.

Hoppas det besvarar din fråga och tur att allt gick bra med din mamma. Tveka inte att höra av dig till Lawline igen nästa gång du har en juridisk fråga, prova gärna vår expressrådgivning nästa gång för extra snabbt svar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare