Ansvar för förtal

Jag blev som barn utsatt för sexuella övergrepp av en anhörig. I vuxen ålder anmälde jag övergreppen. Förövaren fälldes för drygt sju år sen i tingsrätt och friades sedan i hovrätten. Jag ämnar nu ut och föreläsa kring övergrepp på barn. Jag vill då kunna dra paralleller till egna erfarenheter. Vad ska jag tänka på för att undvika att anklagas för förtal etcetera? Räcker det att undvika att säga hans namn och relation till mig?

Med vänlig hälsning, /E

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om brott återfinns i brottsbalken, se här.

Såvida du undviker att säga namnet torde det inte finnas något utrymme för att du skulle kunna bli ansvarig för förtal. För förtal (5 kap. 1 § brottsbalken) krävs (1) utpekar någon (2) såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Du kan fritt dra paralleller till egna erfarenheter om du inte pekar ut personen.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Lycka till!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare