Ansvar för skador hund orsakat

Om grannens hundar rymmer och dödar mina inhägnade hönor och tuppar.

Vem är ansvarig för detta?

Kan det bli rättsak i detta (hundarna avlivas) om det visar sig att det upprepat sig,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om ansvar för hundar finns i Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter.

Enligt 19 § hund- och kattlagen så ska ägaren eller innehavaren av en hund ersätta skada som hunden orsakat oavsett om denne har vållat skadan eller inte. Detta brukar kallas strikt ansvar. Det betyder att om grannens hundar rymmer och dödar dina inhängnade hönor och tuppar, vilket innebär skada för dig då de har ett ekonomiskt värde, så ska grannen ersätta dig oavsett om det är personens fel att hundarna rymde. Vad din granne i egenskap av ägare eller innehavare har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som orsakat skadan om det är någon annan som orsakat den än personen själv. Om det händer och personen inte vill betala dig skadestånd för din skada så får du ansöka om stämning i tingsrätten och därigenom försöka kräva ut skadestånd.

För att förhindra att en hund orsakar skda eller avsevärd olägenhet får Polismyndigheter, om inte andra mindre ingripande åtgärder kan anses tillräckliga, besluta att hunden ska omhändertas enligt 11 § hund- och kattlagen. Om en hund har omhändertagits ned stöd av 11 § får Polismyndigheten, efter utredning, besluta att hunden ska säljas, skänkas bort eller om hunden utgör en fara för människor eller djur, eller om det finns andra särskilda skäl, avlivas.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare