FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/08/2015

Ansvar för vara under transport

Hej

Läste ert svar ang post som inte kom fram och att man som säljare då ansvarar för detta. Kan jag begära kvitto om jag går in i butik och lämnar posten? Har redan egna frimärken så jag behöver inte köpa, får aldrig kvitto när jag postar paket så därför undrar jag. Jag säljer en hel del via Tradera bland annat och är ärlig, men allt kan ju hända menar jag.

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag utgår från att du säljer saker i egenskap av privatperson och inte företagare. I första hand gäller vad ni gemensamt har kommit överens om avseende ansvar under transport. Har ni inte avtalat om något, gäller lagens regler.

Du ansvarar enbart för varan under transport, om det ska levereras inom samma ort som du skickar det ifrån. Skickar du varan från Göteborg och mottagaren ska ta emot den inom samma ort, så svarar du således för dess skick under transporten. I annat fall, bär köparen ansvar för vad som händer under transporten. Stöd för detta finner du i 7 § första och andra stycket köplagen (1990:931).

Posten ger normalt inte ut kvitto för inlämnat paket. Det har inte heller någon betydelse att visa upp ett eventuellt kvitto eftersom det står klart vem som ansvarar för varan under transporten. Kvitto får du när du skickar tillbaka en vara till ett företag, eftersom de normalt står för kostnaden om något händer under transporten. Då har ett inlämningskvitto stor betydelse.

Du ansvarar alltså inte för varan när du väl har skickat iväg den till en Tradera-köpare, med undantag för om det är inom samma ort. Argumenterar köparen emot det, kan du hänvisa till paragrafen ovan. Du kan även hänvisa till det företag som har ombesörjt leveransen samt till köparens försäkringsbolag.

Det svar du har läst på Lawline handlar säkert om ett konsumentförhållande, det vill säga privatperson som handlar av konsument. Då står företaget för risken under transporten, oavsett vilken ort det ska levereras till.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare