FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt31/01/2018

Ansvar vid halkolycka

Jag var idag och tvättade bilden på en gör-det-själv station. Jag halkade på en isfläck och föll illa och har väldigt ont i armen samt att det pirrar i fingrarna. Skall givetvis kolla upp det snarast om det blir värre. Frågan är ju vems ansvaret är. Mitt som kände att jag behövde tvätta min bil, tvättens som inte halkbekämpat adekvat, eller bådas? Hur skall man se på detta? Jag har förstås olycksfallsförsäkring om det nu skulle gått så illa, vilket jag iofs inte tror.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 2 kap. 1 § i skadeståndslagen så finner vi att skadeståndsansvar uppkommer vid uppsåt eller oaktsamhet, det här medför således att en fastighetsägare principiellt sätt är ansvarig för eventuella skador som uppkommit p.g.a. brister i fastigheten. I detta ansvaret för brister i fast egendom så ingår också en skyldighet att kontrollera att anordningar är i bra skick. När lagregeln sedan tillämpas måste man väga in omständigheterna i varje konkret fall. Man kan inte begära av en person som är innehavare av en bensinstation att denna ständigt ska undersöka varje kunds handlande men man kan förvänta sig att innehavaren av bensinstationen under den kallare årstiden då och då, kontrollerar om en tidigare kund har spillt ut vatten så att det kan bildas is och bli halka på vägen.

Ett liknande mål har tidigare blivit prövat (NJA 1976 s.196), där HD konstaterar att trots att innehavaren av bensinstationen har ett ansvar att hålla rent efter sina kunder så var det dock inte visat att isfläcken hade uppkommit så lång tid före olyckan, att någon oaktsamhet kunde anses föreligga hos bolaget.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Alvaro CastroRådgivare