Antal felparkeringsavgifter per dag

Hej. Min pojkvän parkerade sin bil på en betalade parkering och han har haft parkeringstillstånd som gick ut den 31/12-2016 Och idag är det den 2/1-2017. Och bilen står kvar på parkeringen då vi inte får igång den och har inte gjort det på 3 veckor. Vi skulle ha flyttat bilen igår (hittade ingen hjälp) och då satt det ingen P-bot på bilen men bara idag har han fått 3 stycken. Kan man verkligen sätta 3 stycken på en dag. Trodde bara att man kunde sätta en P-bot på samma bil under 24 timmar. Så vad ska vi göra?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

En ny bot får meddelas för varje påbörjat dygn som överträdelsen pågår. Med andra ord kan man få en bot varje dag. Dock måste minst sex timmar förflyta från det att en bot meddelats till dess att en ny får meddelas. Om du exempelvis får en bot på måndagen klockan 23:59 så kan du inte få en ny bot 2 minuter efter, alltså tisdagen klockan 00:01. Utan det måste ha gått minst sex timmar från och med klockan 23:59. För det fall att man tycker att felaktigheter har begåtts så brukar det framgå av boten hur man ska göra för att gå vidare. Vanligtvis brukar man behöva bestrida avgiften hos den som har utfärdat den.

Hoppas att du har fått svar på din fråga. Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare