Använda personligen registrerat varumärke i nytt bolag

Hej.kan jag som grundare till ett varumärke o är den som registrerat det hos prv ta med mitt varumärke o lämna bolaget p starta.ert.nytt bolag ?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Du som registrerad ägare till varumärke bestämmer hur varumärket ska användas, licensieras, pantsättas eller överlåtas. Om du exempelvis har ett licensavtal mellan dig och bolaget är det villkoren och eventuella begränsningar i detta som gäller. Om du inte har ett avtal med något bolag avseende ditt varumärke, torde inga hinder föreligga för att kunna använda varumärket i ett annat bolag. Kontakta patent och registreringsverket för att ta reda på om du behöver göra en ny ansökan eller ändra någonting. Jag kan härvid inte göra en rättvis bedömning. Dels eftersom jag inte vet vilket varumärke och skydd som avses och dels för att jag inte vet om varuklassen bör revideras med anledning av ett nytt användningsområde i och med det nya bolaget. Om det handlar om samma användningsområde för varorna eller tjänsterna (varuklass) så ska du inte behöva skicka in en ny ansökan eller ansöka om ändring i skyddet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare