FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt21/05/2016

Användande av batong

Hej. Jag undrar om man kan få tillstånd att bära batong som privatperson som självskydd.

Lawline svarar

Hej!

Enligt huvudregeln i 1§ 1 st lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, får inte föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa inte innehas på allmän plats. Av andra stycket ovan nämnda paragraf följer att förbudet i första stycket inte gäller om föremålet ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag, detta tar sikte på exempelvis batonger som bärs med stöd av reglementsenligt befogenhet av t.ex. polis, väktare eller ordningsvakter.

Med detta sagt innebär det att du som privatperson inte träffas av undantaget, och såldes inte heller får bära batong som självskydd på allmän plats.

Vänligen,

Jens ÖdmanRådgivare