Användande av kontroversiellt ord

Är det olagligt att sjunga n-ordet när man sjunger med i en låt?

Är det förtal att kalla någon/sprida ut på skolan/arbetsplatsen att någon är rasist?

Får man säga att man tycker det är ok att människor sjunger med i en rap-låt eller är man rasist då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Det är inte olagligt att sjunga ”n-ordet” i en låt. Däremot kan det, av samhället, anses osmakligt att sjunga ordet om man själv är vit. Det kan dock nämnas att det beror på vilket sammanhang ordet används. Det kan anses vara hets mot folkgrupp om det används på fel sätt i fel situation. Man är inte heller per automatik rasist om man anser det vara okej att sjunga ordet eftersom vi i Sverige har yttrandefrihet.

Att sprida rykten om att någon är rasist kan anses vara förtal, vilket är en brottslig handling enligt Brottsbalken 5:1.

Hoppas detta besvarar din fråga.

Joéla EhnbergRådgivare