Användning av gåvobrev vid förskott av arv

Hej

Jag och min fru har två döttrar, vi är i 60 årsåldern och barnen styvt 30. Vi är inte rika, men en del kapital har vi samlat på oss. Istället för att barnen skall behöva vänta tills vi båda dör, vilket nog dröjer 30 år åtminstone för min fru, så vill vi kunna ge dem pengar som de skulle fått i arv redan nu, när de behöver dem. Döttrarna befinnes sig i olika steg i livet, och det växlar lite om vem av dem som behöver pengar just nu.

Vi skulle vilja skaffa oss ett dokument om vad de olika döttrarna får i förskotterat arv, för att dessa förskott skall kunna jämkas när det slutgiltiga arvet fördelas.

Jag vet att man inte behöver göra detta ur juridisk synpunkt inte måste göra detta, men vi vill ändå göra det för rättvisans skull.

Hur upprättar man ett sådant dokument, finns det mallar osv

Mvh

Håkan Stenholm

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Jag rekommenderar att ni upprättar gåvobrev. I gåvobrevet kan ni specificera att gåvan är förskott på arv. Gåvan kommer därmed att avräknas när den slutgiltiga uppdelningen av arvet görs i framtiden.

Gåvobrev har inga specifika formkrav men det finns mallar att hitta om ni söker på exempelvis "gåvobrev mall" på Google. Nedan följer ett exempel på hur en sådan mall kan se ut, men det finns som sagt flera exempel att finna om ni söker på Google. Om ni känner er osäkra kan jag rekommendera att ni tar kontakt med en jurist som specialiserar sig på familjerätt.

MALL FÖR GÅVOBREV.

”Givare: X X Persnr. samt adress

Gåvotagare: XX Persnr. samt adress

Gåvoobjekt: X antal fondandelar (el. motsvarande, här skall ni precisera gåvan)

Gåvotidpunkt:

Gåvan skall/skall inte utgöra enskild egendom

Gåvan skall vara/ inte vara förskott på arv

Eventuella övriga villkor för gåvan:

Ort: Datum:

Underskrift och namnförtydligande av gåvogivaren.

Gåvan mottages tacksamt på ovan angivna villkor.

Ort: Datum:

Underskrift och namnförtydligande av gåvotagaren.

(Ev.) De egenhändiga namnteckningarna bevittnas:

Vittne1: Vittne2:
Underskrift, namn, adress, ort, datum”

Mikael JonassonRådgivare