Är adoptivbarn arvsberättigat trots att denne fått arv från sin biologiska pappa?

Hej! Har en fråga om en 23-åring som aldrig haft kontakt med sin biologiska pappa. Pappan dog för en tid sedan. 23-åringen var med på bouppteckningen o fick sin lilla andel av arvet. Hans styvpappa önskar nu adoptera honom. Är han då arvsberättigad honom trots att han fått ett litet arv från sin biologiska pappa?

Hälsningar Ludde

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att 23-åringen fått ut arv från sin biologiska pappa hindrar inte honom från att få ut arv från sin styvpappa om styvpappan adopterar honom.

Om styvpappan adopterar 23-åringen är styvpappan att anse som 23-åringens förälder och allt släktskap med den biologiska pappan upphör. (Föräldrabalken 4 kap. 8 §) Detta sker däremot inte retroaktivt, när den biologiska pappan gick bort var 23-åringen arvinge och ärvde därför. Efter adoptionen är 23-åringen arvinge till adoptivpappan och kommer vid dennes bortgång ärva efter honom utan hinder. (Ärvdabalken 2 kap. 1 §)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare