FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/03/2017

Är anmälan och anklagad samma sak?

är anmälan och anklagad samma sak

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att den gäller anmälan och anklagad vid brott, och jag skulle säga att detta inte är samma sak.

Anmälan:
En anmälan om brott gör du till polisen, s.k. polisanmälan. Det handlar ofta om att du ringer till polisen eller besöker en polisstation och berättar vad det är som har hänt, vilket brott som misstänks, kanske vem du misstänker. Polisanmälan kan sedan ligga till grund för en förundersökning av brottet.

Anklagad:
Att vara anklagad har inte en sådan rättslig och faktisk betydelse som en polisanmälan har. Är någon anklagad handlar det helt enkelt om att denne är utpekad som skyldig till ett brott. Att anklaga någon kan du göra hur som helst till vem som helst, direkt till personen eller till annan om personen, utan att det får några direkta rättsliga konsekvenser.

Sammanfattningsvis gör du en anmälan om brott till polisen medan en anklagad person är någon som är beskylld för ett brott men behöver inte vara polisanmäld.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare