Är arbetstagaren skyldig att återbetala för mycket uppburen lön?

Hej Jag har blivit återbetalnings skyldig på en månadslön 15000, jag vet inte riktigt varför , har varit sjukskriven olika 25% , 50%, 75%, vilket gjort att jag inte haft koll på mina lönespec. Anledning var osäkert antingen när jag började för något år sedan så fick jag en full lön och det dras nu när jag slutat !? eller så har min chef anmält min avgång för sent. Har läst o fått info från facket att om jag spenderat pengarna i god tro så blir jag inte återbetalnings skyldig, hus bevisar jag det? Jag ska ringa dom igen men vill vet lite mer. Vilka chanser har jag att slippa betala tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det facket syftar på är institutet condictio indebiti. Det finns ingen lagstiftning om condictio indebiti utan det är en oreglerad rättsgrundsats. Condictio indebiti handlar om att betalningar som skett av misstag ska gå åter till den som betalade av misstag, såvida inte mottagaren (du) i god tro förbrukat pengarna eller annars inrättat sig efter betalningen. När det kommer till just löneutbetalningar har det av sociala skäl ansetts att det i princip är omöjligt för arbetsgivaren att kräva tillbaka för mycket utbetald lön. Det torde därmed räcka att du börjat inrätta dig efter betalningen genom att ha spenderat en del av pengarna och satt in resten på ditt sparkonto, men det är vid inrättanderekvisitet som ditt fall eventuellt vacklar lite.

Ofta i condictio indebiti-fall görs en riskbedömning; vilken part står närmast att svara för att utbetalningen var felaktig? I ditt fall skulle jag säga att det helt klart är arbetsgivaren. Om inte lönebeloppet avvek markant från vad du normalt får i lön kan du inte anses ha anat oråd och därmed varit i ond tro, även om du skulle ha kontrollerat lönespecifikationen.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att du absolut är i god tro, det är eventuellt på inrättanderekvisitet som det skulle kunna falla på i ditt fall, såsom det gjorde i målet NJA 2011 s 739. Dock torde som sagt det kravet inte vara lika strängt i fall då privatpersoner uppburit för hög lön, av sociala skäl.

Mitt råd till dig är att stå på dig gentemot din arbetsgivare.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare