Är det brottslig för en gärningsman att kontakta målsäganden?

Vad händer om målsägande blir kontaktad av gärningsmannen under pågående utredning? Är det ett brott? Kontakten innehöll ett hotande beteende.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Är det brottsligt för gärningsmannen att kontakta målsäganden under pågående utredning?
Nej, rent generellt är det inte brottsligt för gärningsmannen att kontakta målsäganden. Kontakten kan däremot utgöra ett brott och nedan listar jag tre möjliga alternativ som detta skulle kunna falla in inom.

1. Om gärningsmannen ringer flertalet gånger endast för att störa målsäganden skulle det även kunna ses som ofredande enligt 4 kapitlet 7 § brottsbalken. Gärningen ska då vara ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt.

2. Om gärningsmannen har kontaktförbud gentemot målsäganden och trots detta ringer upp målsäganden kan gärningsmannen dömas för överträdelse av kontaktförbud, se 24 § lagen om kontaktförbud.

3. Det skulle också kunna falla in under olaga hot, men då krävs dock att gärningsmannen hotar med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, se 4 kapitlet 5 § brottsbalken. Med informationen i frågan har jag svårt att avgöra om just detta samtal kan falla in under den här lagbestämmelsen.

Jag hoppas att du är nöjd med svaret! Lämna gärna ett omdöme för min fortsatta utveckling.

Alicia AbreuRådgivare