Är det förolämpning enligt 5 kap BrB att kalla person för ful?

Hej.

Det blev en hetsig diskussion mellan mig och en person till och saken va den att hen skrev att man bli ful av att röka. Vilket jag förklarade om å om igen att vara ful är en åsikt inte fakta. Sen gick de såpass att jag skrev att hen kallar

Mig ful i förtid å jag tycker hen är ful nu. Hen har nu anmält mig för att skrivit stt hen är ful. Vad kan jag få för följder av att skriva stt någon är ful?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ärekränkning
Frågan som väcks här är ifall det du sagt om den andra personen ("hen är ful") kan anses vara något brott, och därmed göra dig skyldig till brott. Brotten som här kanske blir aktuella finns i 5 kap brottsbalken (BrB) och handlar om ärekränkning.

5 kap 3 § BrB om förolämpning
Det är dock tveksamt att det skulle falla in under någon av bestämmelserna i 5 kap BrB att kalla en person för ful. Eventuellt har vi att göra med en förolämpning enligt 5 kap 3 § BrB. Som du kan läsa där kan det handla om ett "kränkande tillmäle" för att vara en förolämpning i lagens mening.

5 kap 3 § BrB tar sikte på mer allvarliga förolämpningar
Möjligtvis kan det du sagt om personen ("hen är ful") räknas vara ett sådant kränkande tillmäle. Men trots det är det högst osannolikt att en domstol skulle döma dig för förolämpning på grund av ett sådant harmlöst uttalande; "hen är ful" kan med allra högsta sannolik inte menas uppfylla kraven för att vara en förolämpning i lagens mening. Det är ett allt för milt uttalande för att det ska vara rättvist att tvinga dig betala böter. Därmed skulle du inte dömas, alltså lär det inte få några följder att du skrivit att personen i fråga är ful.

Slutsats
Att skriva att en person är ful är naturligtvis aldrig trevligt eller bra. Men med allra högsta sannolik kan du inte bli dömd till något brott för att du gjort det.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare