Är det förskott på arv om jag som barnbarn får en gåva?

Hej,

En komplicerad situation:

Mina farföräldrar har tagit hand om mig sedan jag föddes, dock aldrig adopterat mig. Dem upprättade ett testamente där det framgår att kvarlåtenskap ska delas lika mellan deras fyra bröstarvingar och mig.

Nu vill min farfar ge bort deras hus till oss och det blir som en gåva. Men han vill inte att det ska dras av från kommande arv. Vad behöver göras nu då?

Tanken är att vi flyttar in i huset och då blir nys ägare. Vad hände om vi har sålt huset vidare till marknadsvärde innan den dagen min farfar går bort?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

När en förälder ger ett av sina barn (en bröstarvinge) en gåva så finns det en presumtion om att gåvan är förskott på arv (Ärvdabalk 6:1). Det går att bryta presumtionen genom att förklara att man inte vill att gåvan ska vara förskott på arv, till exempel genom att skriva in det i gåvohandlingen. När det kommer till en arvinge som inte är en bröstarvinge, som ett barnbarn som du är, så finns det ingen presumtion om att gåvan är ett förskott på arv. Det är istället på motsatt vis, så säger din farfar inget särskilt om gåvan så ska den inte betraktas som förskott (Också Ärvdabalk 6:1).

När ni har fått huset som gåva så är det erat och ni får göra som ni vill med det, sälja det eller behålla det, då har huset inte längre något att göra med arvet efter din farfar.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare