FrågaKÖPRÄTTÖvrigt10/04/2017

Är det lagligt att vägra ta emot kontanter som betalning?

Jag undrar om detta stämmer. http://mobil.andersleander.bloggplatsen.se/2017/01/23/11409549-hogsta-forvaltningsratten-vagrar-nagon-ta-kontanter-sa-ar-varan-eller-tjansten-gratis/ Jag har vid flera tillfällen försökt betala med kontanter men vägrats. Skulle vilja veta om de har rätt att vägra mig att betala med kontanter? Om det är så att de ej har rätt att vägra, vad har jag då för möjligheter att gå vidare? Måste jag stämma landstinget? Eller är det receptionisten själv som gör fel? hur skall jag tolka all information som finns ute just nu? tack på förhand.

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det korta svaret är nej, det stämmer inte. Artikeln som du länkar till är vilseledande och har bland annat granskats av tidningen Metro.

Det är upp till näringsidkaren att välja vilket betalmedel som denne vill acceptera för sina varor och tjänster. Bland annat finns det vissa näringsidkare som exempelvis bara arbetar mot faktura eller kortbetalning.

Artikeln hänvisar till en dom från högsta förvaltningsdomstolen i vilken det fastslogs att landstinget måste erbjuda patienter möjligheten att betala med kontanter. Alltså endast inom sjukvården. Detta gäller inte för andra verksamheter.

Enligt 5 kap. 1 § 2 st. riksbankslagen är sedlar och mynt som ges ut av Riksbanken lagliga betalmedel. Denna paragraf är dock dispositiv och kan avtalas bort mellan parterna. Anledningen till att det inte kan avtalas bort mellan landstinget, i dess egenskap av vårdgivare, och vårdtagare är att rättsförhållandet dem emellan inte kan anses vara av civilrättslig karaktär.

Undantag från kontantkravet kan göras även för offentliga avgifter i särskild lagstiftning, till exempel 62 kap. 2 § skatteförfarandelagen som anger att skatter och avgifter ska betalas in till Skatteverkets särskilda konto för skattebetalningar. Alltså inte kontant.

Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att maila info@lawline.se eller ringa 08-533 300 04

Niklas JunkerRådgivare