Är det lönt att göra en polisanmälan?

Hej! om en person kränker min person. I form av att till exempel kasta mat i ansiktet på mig och närstående. Där vittnen bara är ett fåtal personer (där ibland barn) kan man då polisanmäla detta? Borde polisen höra från vitten eller kan de lägga ner ärendet utan handläggning?

Med vänliga hälsningar.

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Det du beskriver tolkar jag som ofredande enligt 4 kap. 7 § brottsbalken. Brottet är straffbelagt med böter eller fängelse, beroende på hur allvarligt brottet måste anses vara med hänsyn till omständigheterna. Som brottsoffer kan man även kräva att gärningsmannen ska betala skadestånd, för att symboliskt ersätta brottsoffret/offren, för den kränkning denne/de känt med anledning av brottet.

Du kan och ska polisanmäla detta. Polisen kommer ta din anmälan på allvar. När någon hört av sig till polisen med uppgifter som antyder på att denne eller någon närstående blivit utsatt för ofredande är utgångspunkten att en förundersökning ska inledas. Under förundersökningen kommer förhör med vittnen att ske. Polisen har särskilt utbildad personal som är specialister på att förhöra barn. Att enbart barn sett det som inträffat ska absolut inte hindra dig från att göra en anmälan. I vissa fall sker dock inga förhör med barn även om de varit närvarande p.g.a. att man anser att barnen kan ta skada av processen och att det är bättre att lämna dem utanför. Många förundersökningar sker även om enbart gärningsmannen och brottsoffren varit närvarande. I undantagsfall kan, som du antyder på, en förundersökning underlåtas att inledas för att bevisningen är alltför bristande. I ditt fall, särskilt när barn är inblandade, bör polisen se det som extra viktigt att utreda ärendet fullt ut.

Ingen ska behöva stå ut med att bli utsatt för brott. Stå upp för dig själv och din närstående och gör en polisanmälan.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare