Är det möjlight att få rätt mot läkare vid felbehandling?

Hej,

Jag behöver hjälp med att få rätt diagnos och rätt behandling, vilket det absolut inte har gjorts på sjukhuset jag sökt hjälp vid. Är det möjligt att få rätt mot läkare?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du är missnöjd med t ex bemötande, diagnos, medicinering, avgifter, sekretessfrågor eller vårdgaranti kan du kontakta patientnämnden i ditt landsting/din region. Dit kan du vända dig för att få råd och stöd, lämna synpunkter/klagomål och få information om dina rättigheter i vården. Patientnämnden kan dock inte avgöra om sjukvårdspersonalen begått något fel eller inte utan det är en fråga för verksamhetsansvariga i vården eller för Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Om du råkat ut för en vårdskada, tycker att patientsäkerheten varit dålig i samband med vård eller behandling kan du anmäla det till IVO. De kan också pröva om de anser att en person är olämplig i sin yrkesroll. Händelsen får dock inte vara mer än två år gamla.

Ta i första hand kontakt med patientnämnden i ditt landsting/din region och prata med en nämndetjänsteman som kan ge dig vägledning i hur du går vidare med ditt klagomål. Du kan både skriva och ringa patientnämnden och det bör finnas kontaktuppgifter på ditt landstings/din regions hemsida.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare