Är det okej att arbetsgivaren provocerar fram en uppsägning från arbetstagaren?

Hej!

Jag och min chef har svårt att komma överens, vi klickar helt enkelt inte. Och han gör allt för att jag ska säga upp mig eftersom han inte kan sparka mig, eftersom jag har ett avtal och att jag sköter mitt jobb, jag gör mina arbetsuppgifter och jag uppför mig som man ska. Därför har han inga underlägg för att sparka mig. Så nu gör han allt för att jag inte ska trivas på arbetsplatsen, och allt för att försöka sätta dit mig. Han kontrollerar varje gång jag drar mitt kort in till kontoret vilka tider jag gått på lunch, vilken tid jag lämnar och kommer för att sedan se om jag skriver exakta siffror när jag rapporterar mina arbetstider för lön.

Vad har jag för rättigheter?

Är det juridiskt okej att med flit få sina anställda till att säga upp sig för att han inte kan sparka en ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill ha råd om vad du kan göra i din situation samt om det är okej att ”provocera” fram en uppsägning?

Lagen om anställningsskydd (LAS) är den lag som skyddar arbetstagare vid uppsägningar eller avskedanden. Huvudregeln är att lagen är tvingande för arbetstagarens fördel men det kan ske vissa undantag från denna huvudregel i exempelvis kollektivavtal, (2 § LAS). Att lagen är tvingande för arbetstagarens fördel innebär att arbetsgivaren genom avtal inte kan ”avtala bort” regler i LAS som kan innebära en nackdel för arbetstagaren.

Uppsägning kräver saklig grund

För att din arbetsgivaren ska kunna säga upp er krävs det att det föreligger saklig grund, (7 § LAS). Saklig grund kan vara antingen arbetsbrist eller personliga skäl.

Arbetsbrist relaterar till verksamheten och kan exempelvis vara ett beslut att skära ner verksamheten. Det kan alltså innebära att arbetsgivaren inte är i behov av lika mycket personal längre. Personliga skäl relaterar till den aktuella arbetstagaren. Det kan exempelvis handla om misskötsamhet på jobbet eller att man begår brott på arbetet.

Saklig grund kräver att omplaceringsskyldigheten är uppfylld

Vidare så räcker det inte med att arbetsgivaren hävdar att det föreligger arbetsbrist eller personliga skäl för uppsägning, utan det krävs även att denne uppfyller sin omplaceringsskyldighet, (7 § andra stycket LAS). Detta innebär att din arbetsgivare är skyldig att ge er ett annat arbete om det finns en ledig tjänst inom verksamheten och att ni har tillräckliga kvalifikationer för att kunna utföra tjänsten.

Framprovocerad uppsägning

Det finns något som bland annat Arbetsdomstolen kallar för ”framprovocerade uppsägningar”. Det innebär att arbetsgivaren direkt eller indirekt försöker få dig som anställd att säga upp sig själv när arbetsgivaren inte själv har saklig grund för uppsägning. Det betyder alltså att en uppsägning från dig som arbetstagare i själva verket betraktas som en uppsägning från din arbetsgivare. Ett sånt handlande från din arbetsgivare är givetvis inte okej och kan anses vara en felaktig uppsägning. En sådan uppsägning kan även leda till skadestånd.

Angående eventuell mobbning på arbetsplatsen

Regler om arbetsförhållandena på arbetsplatsen hittar du i arbetsmiljölagen (AML). Det är din arbetsgivare som ansvarar för att det är en god arbetsmiljö på arbetsplatsen. Din arbetsgivare ansvarar även för att förebygga och åtgärda trakasserier och mobbning på arbetsplatsen, (3 kap. 1a, 2, 2a § AML).

Jag rekommenderar att du skriver ner och noterar dina upplevda händelser, exempelvis tid och plats för händelsen. När det föreligger mobbning mellan arbetstagare så bör man i första hand ha ett möte med arbetsgivaren. Eftersom chefen är inblandad så råder jag dig att i första hand istället ta kontakt med skyddsombudet om det finns ett sådant på din arbetsplats. Skyddsombudet ska företräda dig som arbetstagare vid frågor om arbetsmiljön, (6 kap. 4 § AML). Om det är så att din arbetsgivare inte lyssnar på skyddsombudet så kan denne lämna in en anmälan till Arbetsmiljöverket, (6 kap. 6a § AML). Om skyddsombud inte finns på arbetsplatsen och om du är medlem i något fackförbund råder jag dig att kontakta dem och uppmärksamma din situation. Om det finns möjlighet så kan du även kontakta din chefs chef eller HR avdelning om det finns sådant på företaget. Möjligtvis kan de hjälpa dig med de samarbetsproblem som finns och eventuell omplaceringsmöjlighet.

Sammanfattningsvis så råder jag dig att kontakta skyddsombudet på arbetsplatsen, din chefs chef, HR avdelningen eller ditt fackförbund om du har ett sådant. Angående din fråga om det är okej att man med flit få sina anställda att säga upp sig så är detta givetvis inte okej. Det finns så kallade ”framprovocerande uppsägningar” som kan leda till en felaktig uppsägning och din arbetsgivare kan bli skadeståndsskyldig.

Hoppas ni fått svar på er fråga och att skyddsombudet eller eventuellt fackförbundet kan hjälpa dig!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare