Är det olagligt att ta för mycket hyra av inneboende?

Fråga om inneboende.

Hej!

Jag har en fräsch hyresrätt á 97kvm, beläget så centralt du bara kan komma med 30 sekunder till station och 2 min till högskola i en mellanstor svensk stad. Jag hyr ut två sovrum på ca 12 respektive ca 25 kvm. Tar ut en hyra på 4500:- respektive 5500:- för de rummen möblerat. Utöver det får de tillgång till 2 toaletter, badrum, kök och gemensamma utrymmen. Själv bor jag i ca 19kvm stort rum. Totalhyra för lägenheten ligger på 11400 plus el/internet för ca 600.

Frågan är om hyrorna jag tar ut för rummen någonstans är otillåtna i laglig mening? Är det omoraliskt att jag tar ut rätt så hög hyra, javisst, men här betalar man för LÄGET och komforten. Är fullt medveten om riktlinjerna för skälig uthyrning och liknande, men det är lite diffust beskrivet om det jag gör är rent FÖRBJUDET i laglig mening. Jag bor ju fortfarande själv i lägenheten och jag gör absolut inga rena vinster på dessa inneboenden.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skälig hyra för inneboende i hyresrätt?

Inledningsvis redogör jag kort för reglerna/riktlinjerna avseende rimlig hyra. Jag antar i det följande, med hänsyn till att du anger att du betalar hyra (inte avgift), samt att den är hög, från att det är fråga om en hyresrätt.

Hyran ska beräknas baserat på vad du hyresvärd själv betalar i hyra. Svaret är sålunda beroende av hur många rum det finns, läge, komfort etc. I det fall två personer bor tillsammans i exempelvis tre rum och kök kan det sägas vara rimligt att hyresgästen får betala hälften av hyran + driftkostnader; el och försäkring etc. Bor det tre personer i en lägenhet, kan man argumentera för att de ska betala en tredjedel vardera. För att fastställa vad skälig hyra för det uthyrda rummet skulle kunna vara, kan du jämföra med andra, likartade rum och rum av samma storlek, som hyrs ut i samma område. Tillägg kan ske för möblerat rum med 10-15 % och eventuell parkering.

Lagligt?

Det finns inte någon uttrycklig bestämmelse, vari det stadgas att det är olagligt att erhålla en viss summa vid uthyrning, som kan, som du säger, anses omoralisk. Emellertid bör du ha följande i åtanke.

I det fall hyresgästen anser att denne betalar för mycket i hyra och får rätt av hyresnämnden vid en prövning, varpå det bestäms att hyran ska sänkas, kan hyresgästen få tillbaka den del av hyran som är oskälig.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare