Är det olagligt att uttala sig negativt om någon om det är sanning?

Min förre detta arbetsgivare smutskastar mig till gemensama bekanta och kunder bara för att hämnas för att jag startade eget företag inom samma bransch.

I verkligheten är hans företag ett företag som lurar kunder, sköter inte sin del av avtal han ingår med sina kunder, och allmänt är ett företag som bara sviker sina kunder!

Nu tänker jag slå tillbaka med samma mynt. Jag har köpt över 3000 mailadresser och tänker skicka ut mail med sanningen am företaget jag brukade jobba på. Jag tänker nämna saker de har gjort mot sina kunder!

Är det olagligt så länge man håller sig till sanningen och inte nämner enskilda personer?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förtal

Förhåller det sig så, att en person säger saker till andra för att någon ska utsättas för missaktning eller för att någon ska framstå som klandervärd, kan personen ha gjort sig skyldig till brottet "förtal" (5 kap. 1 § brottsbalken).

Åtgärd

I de fall det förekommit ärekränkningsbrott, väcker åklagare endast åtal i särskilda fall. Alternativet är att den utsatte kan väcka tala såsom målsägande (5 kap. 5 § brottsbalken). Man bestämmer själv om man vill väcka åtal. Skulle man väcka åtal så har man bevisbördan, det vill säga att det är man själv som måste bevisa att personen har begått brottet. Det är viktigt att tänka på, att man riskerar att få betala rättegångskostnaderna om man förlorar målet.

Dömas till förtal kan även den som talat sanning om den andra personen, om detta skett på ett sätt som från din sida är ägnat att få din säljare att framstå som klandervärd. Även om det du säger är sant, kan det alltså vara straffbart.

Det finns dock undantag från detta. Om det med hänsyn till omständigheterna i fallet kan anses försvarligt att du framför detta - exempelvis för denna personens potentiella kunder för att hindra att dessa hamnar i samma situation som du - är detta straffritt. Om du blir anmäld för förtal är det dock du som måste bevisa att du hade skälig anledning till att sprida den information du gjort om personen.

Sammanfattningsvis

Du kan alltså sprida dessa yttranden, om du hindrar att denna persons kunder lider skada. Men du står själv risken för att eventuellt få bevisa, att du hade rätt att göra detta om du blir åtalad för förtal.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare