Är det tillåtet att hyra två lägenheter när man jobbar i annan ort?

Om jag har ett hyreskontrakt och bor tillsammans med min syster men jobbar på annan ort flera dagar i veckan men åker hem när jag är ledig. Innebär det att jag förlorar min hyresrätt? Eller måste hyra ut i andra hand till den personen jag bor med? Enligt min hyresvärd är det så.

Men å andra sidan kan man enligt skatteverket ha dubbla bostäder.

Lawline svarar

Hej!

Av din fråga att döma verkar det inte som att din syster hyr lägenheten av dig utan att ni bor där tillsammans? Om det stämmer så behöver du inte hyra ut den i andra hand i ett sådant läge då ni istället räknas som sambos.

Hyresvärden kan säga upp kontraktet på den grunden att hyresgästen inte bor i eller anses vara i behov av lägenheten. Men i ditt fall så bor du i lägenheten när du inte arbetar på annan ort. Vilket gör att du är i behov av lägenheten och det finns alltså ingen grund för uppsägning.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Jenny ÅngströmRådgivare