FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott15/03/2018

Är det värt att överklaga en parkeringsanmärkning?

Jag fick en parkeringsanmärkning pågrund av att jag stod på "lastplats endast tung lastbil". Skulle lämna min dator till en butik som är precis bredvid parkeringen. Var bara borta i 5min, alltså lämnade bara datorn och gick ut igen.

Hur ser lagen på det? Är det värt att överklaga?

Jag har en personbil.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt 5 § lagen om felparkeringsavgift har parkeringsvakter och poliser rätt att påföra parkeringsavgift för fordon stannats i strid med gällande föreskrifter. Det finns inget krav på att felparkeringen ska ha pågått en viss tid. Förstår att det känns tråkigt när du bara lämnat bilen i fem minuter, men en överträdelse av lastbilsföreskriften har likväl skett.

Det finns dock en möjlighet att överklaga parkeringsanmärkningen. Detta i enlighet med 9 § lagen om felparkeringsavgift. Du får då ange de omständigheter som bestridandet grundas på samt de bevis som du vill åberopa. Min uppfattning är dock att ett överklagande inte kommer bifallas, men det är å andra sidan inte till din nackdel att försöka.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare