FrågaPROCESSRÄTTDomstol09/10/2017

Är domar och beslut från Mark- och miljööverdomstolen prejudicerande?

En dom från mark- och miljööverdomstolen (MÖD), är den alltid vägledande? Har en dom jag funderar på att tillämpa när jag skriver försiktighetsmått i mitt arbete, men domen finns ej med under "vägledande domar" på domstol.se. Blir osäker på att den då är enligt svensk rättspraxis.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dom eller beslut som kommer från högsta instans, kan vara av betydelse för kommande avgöranden. Domen eller beslutet blir sålunda prejudicerande. Domar och beslut från Mark- och miljööverdomstolen anses vara prejudicerande (6 § rättsinformationsförordningen). Underrätter (tingsrätter, hovrätter etc), är dock inte bundna av högsta instans domar och beslut. Högsta instans domar och beslut utgör endast vägledning.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare