Är domstolar förvaltningsmyndigheter?

Är domstolar att betrakta som förvaltningsmyndigheter eller inte?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Begreppet förvaltningsmyndighet förekommer i flertalet svenska lagar, exempelvis regeringsformen (här) och förvaltningslagen (1986:223) (här). Trots detta finns det emellertid inte någon definition i lagtexten. I regeringsformen och dess förarbeten är det dock tydligt att domstolar och förvaltningsmyndigheter betraktas som två olika typer av organ. Nedan följer två exempel.

1 kap. 8 § regeringsformen
För rättskipningen finns domstolar och för den offentliga förvaltningen statliga och kommunala förvaltningsmyndigheter.

1 kap. 9 § regeringsformen
Domstolar samt förvaltningsmyndigheter och andra som fullgör offentliga förvaltningsuppgifter ska i sin verksamhet beakta allas likhet inför lagen samt iaktta saklighet och opartiskhet.

Trots att det inte finns någon lagstadgad definition är det alltså tydligt att lagstiftaren betraktar domstolar och förvaltningsmyndigheter som två olika typer av organ. Domstolar är således inte att betrakta som förvaltningsmyndigheter.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp.

Med vänlig hälsning,

Jonatan SundqvistRådgivare