FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt23/07/2017

Är gåvebrev av fastighet giltigt utan signatur?

Hej, mina svärföräldrar har skrivit ett testamente och ett gåvobrev där de ger halva deras fastighet till en son, ej som förskott på arvet. Svärfar har gått bort nyligen, nu äger svärmor och sonen fastigheten tillsammans (halv var). Gåvobrevet är inte signerad av verken sonen, som är mottagare av gåvobrevet eller av hans föräldrar. Däremot testamentet är påskrivet av svärföräldrarna. Allt detta är gjort med hjälp av en jurist.

Min fråga: Är gåvobrevet giltig utan signatur?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att överlåtelse av fast egendom krävs det ett skriftligt avtal, även då det rör sig om en gåva. Detta stadgas i 4:1 och 4:29 Jordabalken då det för överlåtelse av fastighet finns vissa formkrav. Gåvobrev ska innehålla detaljerad information om vilken fastighet det rör sig om, en viljeförklaring från givaren/givarna att fastighet ska skänkas till mottagaren, samt givarens/givarnas och mottager underskrifter. Det kräver till skillnad från ett testamente inte att två personer bevittnar underskriften.

Så för att besvara er fråga, ja det krävs underskrift av både svärföräldrarna och från sonen. Finns inte detta är gåvobrevet således ogiltigt!

Om du har några ytterligare frågor ber jag er att återkomma igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare