Är hot om att döda någon via sms att likställa med muntligt hot om detsamma ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det huvudsakliga brottet som kan aktualiseras vid hot återfinns i 4 kap. 5 § brottsbalken och kallas olaga hot. Enligt lagens ordalydelse kan den som "hotar med brottslig gärning" göra sig skyldig till olaga hot. En brottslig gärning kan vara exempelvis hot om att döda någon, stjäla från någon eller misshandla någon. Det anges inte om hotet ska ske muntligen eller skriftligen. Med andra ord kan ett skriftligt hot via t.ex. sms likställas med ett muntligt hot.

För att man ska ha gjort sig skyldig till olaga hot krävs också att hotet är "ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan". Om den hotade inte tar hotet på allvar eller vet att man kan avstyra hotet är det inte "ägnat att framkalla allvarlig fruktan". Om man har fått ett dödshot via sms och känner sig illa till mods av detta är min bedömning dock att personen som skickat sms:et förmodligen gjort sig skyldig till olaga hot.

Min rekommendation är att du gör en polisanmälan. Eftersom hotet är skriftligt råder det inga motstridigheter kring vad som har uttalats och det är mycket möjligt att hotet är ägnat att framkalla rädsla på det sätt lagen beskriver.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Henrik ÄrnlövRådgivare