Är hyresvärden ansvarig för att reda ut osämja bland hyresgäster?

osämja har uppstått i en hyresfastighet.

är det hyresvärdens skyldighet att reda ut det?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det beror lite på vad det är för osämja du pratar om. Hyresgäster har en skyldighet att uppträda respektfullt mot sina grannar och inte störa dem genom till exempel höga ljud eller annan verksamhet som stör grannarna. Om en hyresgäst missköter sig kan hyresvärden säga upp hyresavtalet, och det är därför som hyresgäster ofta uppmanas att kontakta hyresvärden om en granne orsakar störningar i boendet. Hyresvärden ska då kontakta den hyresgäst som det rör och uppmana denne att bättra sig.

Om "osämjan" däremot övergår i brott bör sakerna polisanmälas, förutom att anmälas till hyresvärden. Så sker till exempel om en granne hotar eller förtalar en annan granne, eller stjäl tvätt från tvättstugan.

Rådgivare